Opracowania projektowe dla budowy drogi ekspresowej S11 na odc. Ujście – Oborniki (07-11-2018)
Oddział w Poznaniu
Długość – od 40 do 49 km (w zależności od korytarza)
Obecny etap – prace projektowe (studialne)
Wartość inwestycji – szacunkowy łączny koszt inwestycji ok. 1 728 000 tys. zł
- Etap w realizacji:
- 01.2018r. – podpisanie Umowy na wykonanie opracowań projektowych pomiędzy GDDKiA i TRAKT dla zakresu: Studium Korytarzowe (SK), Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), Materiały do Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach, Koncepcja Programowa (KP);
- 11.2018r. – opracowanie Studium Korytarzowego;
- 11/12.2018r. – posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych;
- 12.2018r. – zakończenie etapu SK – zatwierdzenie Protokołu z posiedzenia ZOPI (rekomendacja korytarzy do STEŚ);
- II kw. 2019r. – konsultacje społeczne (etap STEŚ) ;
- II kw. 2020r. – wybór wariantu preferowanego do DŚU – zatwierdzenie Protokołu z posiedzenia KOPI na etapie STEŚ;
- II kw. 2021r. – uzyskanie DŚU (wybór wariantu do realizacji);
- II kw. 2022r. – zakończenie etapu KP – zatwierdzenie Protokołu z posiedzenia KOPI.
- Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Projektowana droga ekspresowa położona jest w obszarze administracyjnym północnej części województwa Wielkopolskiego, w powiatach:
- chodzieskim, gmina: Chodzież, Budzyń;
- obornickim, gmina: Rogoźno, Ryczywół.
Podstawowe parametry techniczne:
- klasa drogi S
- prędkość projektowa Vp = 100 km/h,
- liczba jezdni 2 jezdnie
- przekrój poprzeczny 2 x 2 pasy
- szerokość pasa ruchu 3,5 m
- szerokość pasa dzielącego min. 5,0 m z opaskami
- szerokość opasek wewnętrznych (pas dzielący) 0,5 m
- szerokość pasa awaryjnego 2,5 m
- szerokość poboczy gruntowych min. 1,25 m
- obciążenie nawierzchni 11,5 tony/oś
- kategoria ruchu KR 7
Zakres inwestycji:
W ramach inwestycji będącej przedmiotem opracowań projektowych przewiduje się między innymi:
• budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu;
• budowę węzłów drogowych:
• budowę dróg do obsługi ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego drogi klasy „S”;
• przebudowę/budowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową;
• budowę obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową (m.in. mosty, wiadukty, kładki dla pieszych, przepusty oraz obiekty pełniące funkcję przejść dla zwierząt);
• budowę obustronnych utwardzonych pasów technologicznych zlokalizowanych po wewnętrznej stronie ogrodzenia drogi ekspresowej w celach utrzymaniowych;
• budowę systemu odwodnienia pasa drogowego, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne;
• budowę przepustów i rur odwodnieniowych pod zjazdami;
• budowę urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekrany dźwiękochłonne, zieleń ochronna, separatory);
• budowę oświetlenia drogowego;
• usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną sieci uzbrojenia terenu: elektroenergetyczna w tym oddziałująca na środowisko w zakresie hałasu i poziomu natężenia składowej elektrycznej i magnetycznej pola elektromagnetycznego emitowanego przez linie wysokich i najwyższych napięć, teletechniczną, melioracyjną, gazową, wodociągową, kanalizacyjną oraz każdą inną;
• budowę infrastruktury związanej z drogą, w tym: linie elektroenergetyczne zasilające obiekty i elementy infrastruktury drogowej oraz linie stanowiące integralną część oświetlenia drogowego, linie wodociągowe, urządzenia oczyszczające ścieki sanitarne, kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne;
• budowę kanału technologicznego dla potrzeb zarządcy drogi (Zamawiającego), który został określony w art. 4 pkt. 15a) ppkt. a Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2015 roku poz. 460 z późn. zm.). wraz z budową sieci/linii teletechnicznej (światłowodowej) zlokalizowanej po wewnętrznej stronie ogrodzenia drogi;
• budowę Systemu Zarządzania Ruchem kompatybilnego i spójnego z KSZR;
• budowę kanału technologicznego, który został określony w art. 4 pkt. 15a) ppkt. b Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2015 roku poz. 460 z późn. zm.). – lokalizacja wyłącznie poza ogrodzeniem drogi;
• budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (m.in. bariery ochronne, ogrodzenia, oznakowanie);
• budowę przejazdów oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową;
• budowę miejsc obsługi podróżnych MOP wraz z pełną wymaganą infrastrukturą techniczną;
• ewentualnie budowę Obwodu Utrzymania Drogowego;
i inne elementy wymagane przepisami prawa.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Korytarz wariantu nr 1
W wariancie 1 przewiduje się prowadzenie trasy równolegle do istniejącego przebiegu drogi krajowej DK11 z uwzględnieniem odejścia od terenów zabudowań
w miejscowościach: Chodzież, Budzyń, Tarnowo oraz Gościejewo, a także korekt przebiegu w rejonie łuków kołowych o zbyt małych promieniach. Przewiduje się prowadzenie projektowanej drogi ekspresowej w sposób umożliwiający wykorzystanie istniejącej drogi krajowej do obsługi ruchu lokalnego.
Początek trasy zlokalizowany jest po południowo-zachodniej stronie istniejącej drogi krajowej DK11 w okolicy granicy administracyjnej pomiędzy gminami Kaczory i Chodzież. W dalszym przebiegu trasa prowadzona jest łukiem w kierunku południowym. W okolicach km 5+970, w rejonie skrzyżowania z drogą wojewódzką DW183 relacji Chodzież – Czarnków, droga ekspresowa odbiega od istniejącej drogi krajowej biegnącej w kierunku wschodnim do miasta Chodzież. W okolicach km 10+000 trasa krzyżuje się z linią kolejową nr 354. Na wysokości miejscowości Podanin (tj. ok. km 13+000) przebieg projektowanej drogi ekspresowej S11 ponownie przybliża do drogi krajowej (pozostając po jej zachodniej stronie). W dalszym przebiegu trasa prowadzona jest w kierunku południowym równolegle do drogi krajowej po jej zachodniej stronie. W dalszym przebiegu trasa drogi ekspresowej omija od strony wschodniej zabudowania miejscowości Tarnowo i ponownie krzyżuje się z linią kolejową oraz drogą krajową DK11. Dalej droga ekspresowa prowadzona jest w kierunku południowym, przekracza rzekę Wełnę i ponownie zbliża się do przebiegu drogi krajowej. Ostatni odcinek drogi przebiega wzdłuż drogi krajowej. Koniec odcinka zlokalizowany jest w okolicach kilometra 242+600 istniejącej drogi krajowej DK11 w rejonie zbliżenia trasy drogi krajowej do linii kolejowej nr 354.
Korytarz wariantu nr 1a
Przebieg wariantu 1a w znacznym zakresie pokrywa się z przebiegiem wariantu 1. Różnice pomiędzy wariantami występują na początku trasy (na odcinku od początku opracowania do rejonu miejscowości Stróżewko, ok. km. 14+000), w rejonie miejscowości Tarnowo (od ok. km 26+000 do ok. km. 33+000) oraz w rejonie miejscowości Gościejewo (od ok. km 33+000 do ok. km 41+000). Oba warianty różnią się też końcowym odcinkiem.
Początkowy odcinek trasy odbiega od przebiegu drogi krajowej i omija od strony zachodniej zlokalizowane w rejonie Oleśnicy stawy rybne oraz wzgórze Gontyniec na wysokości Chodzieży, następnie droga biegnie w kierunku południowo-wschodnim, a po przekroczeniu linii kolejowej nr 354 łączy się z wariantem 1. Za miejscowością Podanin trasa biegnie dalej na południe, omijając Budzyń od strony zachodniej. Na dalszym odcinku trasa, podobnie jak w wariancie 1, omija łukiem Tarnowo od wschodu – w stosunku do wariantu 1 korytarz prowadzony jest jednak bliżej zabudowy miejscowości. następnie wariant 1 i podwariant 1a krzyżują się (ok. km 33+000), ale ich przebieg ponownie różni się na wysokości Gościejewa, które podwariant 1a omija łukiem od strony wschodniej (wschodnia strona istniejącej DK11). Dalej droga prowadzona jest w kierunku południowym. Po przekroczeniu rzeki Wełny, trasa biegnie dalej w kierunku Garbatki i ponownie łączy się z wariantem 1, omijając miejscowość Dziewicza Struga od strony wschodniej. Poniżej drogi powiatowej DP2025P trasa ponownie odbiega od korytarza wariantu pierwszego – prowadzona jest bardziej na wschód, w celu uzyskania korzystniejszego kąta przecięcia z linią kolejową nr 354 relacji Poznań PoD – Piła Główna.
Korytarz wariantu nr 1b
Przebieg wariantu 1b częściowo pokrywa się z przebiegiem wariantu 1. Różnice pomiędzy wariantami występują w początkowym fragmencie przebiegu trasy (na odcinku od początku opracowania do rejonu miejscowości Kąkolewice, ok. km 20+000).
Początkowy odcinek trasy odbiega od przebiegu drogi krajowej w kierunku północno-wschodnim i omija od strony wschodniej zlokalizowane w rejonie Oleśnicy stawy rybne, przecinając linię kolejową nr 354 relacji Poznań PoD – Piła Główna i nieczynną linię nr 378 relacji Chodzież – Gołańcz. Następnie wariant omija od wschodu miasto Chodzież i dalej trasa skręca na południe. W dalszym przebiegu korytarza, na wysokości Kąkolewic, trasa dołącza się do wariantu 1 i wariantu 1a.
Korytarz wariantu nr 2
Dla wariantu drugiego przyjęto założenie prowadzenia trasy w oddaleniu od istniejącego przebiegu drogi krajowej i tym samym maksymalnego ograniczenia ingerencji w istniejącą infrastrukturę drogową oraz tereny zabudowane. Takie przebieg trasy pozwala także na jej skrócenie.
W wariancie tym przewiduje się prowadzenie trasy na zachód od istniejącej drogi krajowej DK11. Początek wariantu korytarza zlokalizowany jest w okolicy granicy administracyjnej pomiędzy gminami Kaczory i Chodzież. W dalszym przebiegu trasa, omijając stawy rybne w okolicy Oleśnicy oraz wzgórze Gontyniec na wysokości Chodzieży, prowadzona jest łukiem w kierunku zachodnim przez tereny leśne, niezabudowane. Trasa prowadzona jest na południe z uwzględnieniem odejścia od terenów zabudowań w miejscowościach Drzązgowo, Stróżewice, Grabówka i Bukowiec. Na dalszym odcinku trasa biegnie na południowy wschód, omijając łukiem od zachodu miejscowości Gościejewo Leśne, Gościejewko i Owieczki. Po przecięciu drogi ekspresowej z trasą drogi powiatowej DP1352P droga ekspresowa prowadzona jest łukiem w kierunku wschodnim. W dalszym przebiegu trasa przekracza rzekę Wełnę (ok. km 33+400) i linię kolejową nr 236 relacji Wągrowiec – Bzowo Goraj (ok. km 34+500) i, ominąwszy łukiem od wschodu Dziewiczą Strugę, kieruje się na południowy wschód, w stronę istniejącej drogi krajowej. Następnie trasa prowadzona jest równolegle do DK11 i biegnie dalej na południowy zachód, pomiędzy miejscowościami Jaracz i Parkowo. Koniec odcinka zlokalizowany jest w okolicach kilometra 242+600 istniejącej drogi krajowej DK11, w rejonie zbliżenia trasy drogi krajowej do linii kolejowej nr 354.
Korytarz wariantu nr 3
Przebieg wariantu 3 drogi ekspresowej S11 jest zbliżony do wariantu 2. Różnice pomiędzy dwoma wariantami występują na odcinku od ok. km 6+000 do ok. km 14+000 (gdzie wariant 3 poprowadzony został przez tereny leśne, w oddaleniu ok. 0.8 km na zachód od wariantu 2, który z kolei biegnie skrajem lasów, mniej w nie ingerując, ale bliżej terenów zabudowanych), od ok. km 27+000 do ok. km 36+000 oraz od ok. km 36+000 do końca projektowanego odcinka.
Korytarz wariantu nr 4
W wariancie W4 przebieg drogi ekspresowej pokrywa się z przebiegiem wariantu drugiego do ok. km 27+000. Następnie za skrzyżowaniem z drogą powiatową DP1352P relacji Czarnków – Rogoźno trasa odbiega łukiem na południowy zachód i dalej prowadzi w kierunku południowym, krzyżując się z linią kolejową nr 236 relacji Wągrowiec – Bzowo Goraj ok. km 31+000. Następnie wariant 4 przebiega przez tereny leśne, niezabudowane, po zachodniej stronie pozostałych wariantów i istniejącej DK11, omijając od zachodu miejscowości: Grudna, Wełna oraz Jaracz. W rejonie miejscowości Jaracz trasa przekracza rzekę Wełnę (ok. km 37+500) i skręca na południowy zachód w kierunku DK11. Koniec odcinka zlokalizowany jest na wysokości kilometra 242+600 istniejącej drogi krajowej DK11 po jej zachodniej stronie.
Obiekty inżynierskie:
W ramach obecnego etapu prac projektowych (Studium Korytarzowe) założono budowę wiaduktów i mostów drogowych w ciągu drogi ekspresowej, jak również budowę wiaduktów drogowych nad drogą ekspresową.
Węzły i MOP:
Na etapie SK założono wstępną lokalizację Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) i węzłów drogowych.
pozostałe objaśnienia:
ZOPI – Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych
KOPI – Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych
Źródło: www.gddkia.gov.pl