Studium Korytarzowe – Oborniki-Poznań – 09.2018r.

Opracowania projektowe dla budowy drogi ekspresowej S11 na odc. Oborniki –  Poznań wraz z obwodnicą Obornik

Oddział w Poznaniu

Długość – od 20,4 do 21,4 km (w zależności od korytarza)

Obecny etap – prace projektowe (studialne)

Wartość inwestycji – szacunkowy łączny koszt inwestycji ok. 880 000 tys. zł

  1. Etap w realizacji:
  • 01.2018r. – podpisanie Umowy na wykonanie opracowań projektowych pomiędzy GDDKiA i AECOM dla zakresu: Studium Korytarzowe (SK), Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), Materiały do Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach, Koncepcja Programowa (KP);
  • 09.2018r. – opracowanie Studium Korytarzowego;
  • 28.09.2018r. – posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych;
  • 11.2018r. – zakończenie etapu SK – zatwierdzenie Protokołu z posiedzenia ZOPI (rekomendacja korytarzy do STEŚ);
  • I kw. 2019r. – konsultacje społeczne (etap STEŚ)    ;
  • IV kw. 2019r. – wybór wariantu preferowanego do DŚU – zatwierdzenie Protokołu z posiedzenia KOPI    na etapie STEŚ;
  • III kw.2020r. – uzyskanie DŚU (wybór wariantu do realizacji);
  • III kw. 2021r. – zakończenie etapu KP – zatwierdzenie Protokołu z posiedzenia KOPI.

 

  1. Opis inwestycji

Przebieg drogi:

Projektowana droga ekspresowa położona jest w obszarze administracyjnym województwa Wielkopolskiego, w powiatach:

  • obornickim, gmina: Rogoźno, Oborniki;
  • poznańskim, gmina: Suchy Las.

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi                                                    S
  • ilość pasów ruchu                                          przekrój dwujezdniowy (2×2)
  • prędkość projektowa                                      Vp = 100 km/h,
  • obciążenie nawierzchni                                   115kN/oś
  • skrajnia pionowa                                            5,0 m
  • kategoria ruchu                                             KR 7
  • przekrój normalny:
  • pasy ruchu 2 x 3,50 m
  • pas awaryjny 2 x 2,50 m
  • pobocza 2 x min. 1,25 m
  • pas dzielący: opaska wewnętrzna 2 x 0,5 m, część gruntowa min. 4,0 m

 

Zakres inwestycji:

W ramach inwestycji będącej przedmiotem opracowań projektowych przewiduje się między innymi:

•   budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, dwie jezdnie

po dwa pasy ruchu;

•   budowę węzłów drogowych:

•   budowę dróg do obsługi ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego drogi klasy „S”;

•   przebudowę/budowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową;

•   budowę obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową (m.in. mosty, wiadukty, kładki dla pieszych, przepusty oraz obiekty pełniące funkcję przejść dla zwierząt);

•   budowę obustronnych utwardzonych pasów technologicznych zlokalizowanych po wewnętrznej stronie ogrodzenia drogi ekspresowej w celach utrzymaniowych;

•   budowę systemu odwodnienia pasa drogowego, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne;

•   budowę przepustów i rur odwodnieniowych pod zjazdami;

•   budowę urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekrany dźwiękochłonne, zieleń ochronna, separatory);

•   budowę oświetlenia drogowego;

•   usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną sieci uzbrojenia terenu: elektroenergetyczna w tym oddziałująca na środowisko w zakresie hałasu i poziomu natężenia składowej elektrycznej i magnetycznej pola elektromagnetycznego emitowanego przez linie wysokich i najwyższych napięć,  teletechniczną, melioracyjną, gazową, wodociągową, kanalizacyjną oraz każdą inną;

•   budowę infrastruktury związanej z drogą, w tym: linie elektroenergetyczne zasilające obiekty i elementy infrastruktury drogowej oraz linie stanowiące integralną część oświetlenia drogowego,  linie wodociągowe, urządzenia oczyszczające ścieki sanitarne, kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne;

•   budowę kanału technologicznego dla potrzeb  zarządcy drogi (Zamawiającego), który został określony w art. 4 pkt. 15a) ppkt. a Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2015 roku poz. 460 z późn. zm.). wraz z budową sieci/linii teletechnicznej (światłowodowej) zlokalizowanej po wewnętrznej stronie ogrodzenia drogi;

•   budowę Systemu Zarządzania Ruchem kompatybilnego i spójnego z KSZR;

•   budowę kanału technologicznego, który został określony w art. 4 pkt. 15a) ppkt. b Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2015 roku poz. 460 z późn. zm.). – lokalizacja wyłącznie  poza ogrodzeniem drogi;

•   budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (m.in. bariery ochronne, ogrodzenia, oznakowanie);

•   budowę przejazdów oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową;

•   budowę miejsc obsługi podróżnych MOP wraz z pełną wymaganą infrastrukturą techniczną;

•   ewentualnie budowę Obwodu Utrzymania Drogowego;

i inne elementy wymagane przepisami prawa.

 

Wariantowanie przebiegu drogi:

Korytarz wariantu nr 1

Początek wariantu 1 znajduje się w okolicy 242+600 km istniejącej drogi DK 11. Omija miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki i Ocieszyn po stronie wschodniej, a Łukowo, Gołaszyn i Chludowo po stronie zachodniej. Planowane jest ominięcie terenów Natura 2000 znajdujących się w obrębie rzeki Warty. Wariant ten przewiduje przejście przez miejscowość Świerkówki niedaleko istniejącej DK 11. Proponowany przebieg łączy się z istniejącym węzłem „Poznań Północ”.

Korytarz wariantu nr 2

Początek wariantu 2 znajduje się na wysokości  242+600 km istniejącej drogi DK 11, lecz w porównaniu do wariantu 1 początek znajduje się bliżej miejscowości Parkowo. Omija miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki i Ocieszyn po stronie wschodniej, a Łukowo, Gołaszyn i Chludowo po stronie zachodniej. Planowane jest ominięcie terenów Natura 2000 znajdujących się w obrębie rzeki Warty. Wariant ten przewiduje przejście przez miejscowość Świerkówki niedaleko istniejącej DK 11. Proponowany przebieg łączy się z istniejącym węzłem „Poznań Północ”.

Korytarz wariantu nr 3

Początek wariantu 3 i 1 znajdują się w tym samym miejscu, tj. w okolicy 242+600 km istniejącej drogi DK11. Omija miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki i Ocieszyn po stronie wschodniej, a Łukowo, Gołaszyn i Chludowo po stronie zachodniej. Planowane jest ominięcie terenów Natura 2000 znajdujących się w obrębie rzeki Warty. Przebieg wariantu zlokalizowany jest po zachodniej stronie miejscowości Maniewo i omija miejscowość Świerkówki po stronie wschodniej. Proponowany przebieg łączy się z istniejącym węzłem „Poznań Północ”.

Korytarz wariantu nr 4

Początek wariantu 4 znajduje się na wysokości 242+600 km istniejącej drogi DK 11, po jej zachodniej stronie. Omija miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki i Gołaszyn po stronie wschodniej, a Łukowo, Maniewo i Chludowo po stronie zachodniej. Jest to najkrótszy z opracowywanych wariantów i jako jedyny przebiega przez tereny Natura 2000 znajdujące się w dolinie Warty, po wschodniej stronie miejscowości Gołaszyn. Proponowany przebieg łączy się z istniejącym węzłem „Poznań Północ”.

UWAGA: Posiedzenie ZOPI na etapie SK zarekomendowało do dalszych prac projektowych (tj. do etapu STEŚ) warianty nr 1, 2 i 3.

 

Obiekty inżynierskie:

W ramach obecnego etapu prac projektowych (Studium Korytarzowe) założono budowę wiaduktów i mostów drogowych w ciągu drogi ekspresowej, jak również budowę wiaduktów drogowych nad drogą ekspresową.

 

Węzły i MOP:

Na etapie SK założono wstępną lokalizację Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) i węzłów drogowych.

 

pozostałe objaśnienia:

ZOPI – Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych

KOPI – Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych

 

Źródło: www.gddkia.gov.pl