Opracowania projektowe dla budowy drogi ekspresowej S11 na odc. Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik
Oddział w Poznaniu
Długość – od 20,4 do 21,4 km (w zależności od korytarza)
Obecny etap – prace projektowe (studialne)
Wartość inwestycji – szacunkowy łączny koszt inwestycji ok. 880 000 tys. zł
- Etap w realizacji:
- 01.2018r. – podpisanie Umowy na wykonanie opracowań projektowych pomiędzy GDDKiA i AECOM dla zakresu: Studium Korytarzowe (SK), Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), Materiały do Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach, Koncepcja Programowa (KP);
- 09.2018r. – opracowanie Studium Korytarzowego;
- 28.09.2018r. – posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych;
- 11.2018r. – zakończenie etapu SK – zatwierdzenie Protokołu z posiedzenia ZOPI (rekomendacja korytarzy do STEŚ);
- I kw. 2019r. – konsultacje społeczne (etap STEŚ) ;
- IV kw. 2019r. – wybór wariantu preferowanego do DŚU – zatwierdzenie Protokołu z posiedzenia KOPI na etapie STEŚ;
- III kw.2020r. – uzyskanie DŚU (wybór wariantu do realizacji);
- III kw. 2021r. – zakończenie etapu KP – zatwierdzenie Protokołu z posiedzenia KOPI.
- Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Projektowana droga ekspresowa położona jest w obszarze administracyjnym województwa Wielkopolskiego, w powiatach:
- obornickim, gmina: Rogoźno, Oborniki;
- poznańskim, gmina: Suchy Las.
Podstawowe parametry techniczne:
- klasa drogi S
- ilość pasów ruchu przekrój dwujezdniowy (2×2)
- prędkość projektowa Vp = 100 km/h,
- obciążenie nawierzchni 115kN/oś
- skrajnia pionowa 5,0 m
- kategoria ruchu KR 7
- przekrój normalny:
- pasy ruchu 2 x 3,50 m
- pas awaryjny 2 x 2,50 m
- pobocza 2 x min. 1,25 m
- pas dzielący: opaska wewnętrzna 2 x 0,5 m, część gruntowa min. 4,0 m
Zakres inwestycji:
W ramach inwestycji będącej przedmiotem opracowań projektowych przewiduje się między innymi:
• budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, dwie jezdnie
po dwa pasy ruchu;
• budowę węzłów drogowych:
• budowę dróg do obsługi ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego drogi klasy „S”;
• przebudowę/budowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową;
• budowę obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową (m.in. mosty, wiadukty, kładki dla pieszych, przepusty oraz obiekty pełniące funkcję przejść dla zwierząt);
• budowę obustronnych utwardzonych pasów technologicznych zlokalizowanych po wewnętrznej stronie ogrodzenia drogi ekspresowej w celach utrzymaniowych;
• budowę systemu odwodnienia pasa drogowego, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne;
• budowę przepustów i rur odwodnieniowych pod zjazdami;
• budowę urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekrany dźwiękochłonne, zieleń ochronna, separatory);
• budowę oświetlenia drogowego;
• usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną sieci uzbrojenia terenu: elektroenergetyczna w tym oddziałująca na środowisko w zakresie hałasu i poziomu natężenia składowej elektrycznej i magnetycznej pola elektromagnetycznego emitowanego przez linie wysokich i najwyższych napięć, teletechniczną, melioracyjną, gazową, wodociągową, kanalizacyjną oraz każdą inną;
• budowę infrastruktury związanej z drogą, w tym: linie elektroenergetyczne zasilające obiekty i elementy infrastruktury drogowej oraz linie stanowiące integralną część oświetlenia drogowego, linie wodociągowe, urządzenia oczyszczające ścieki sanitarne, kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne;
• budowę kanału technologicznego dla potrzeb zarządcy drogi (Zamawiającego), który został określony w art. 4 pkt. 15a) ppkt. a Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2015 roku poz. 460 z późn. zm.). wraz z budową sieci/linii teletechnicznej (światłowodowej) zlokalizowanej po wewnętrznej stronie ogrodzenia drogi;
• budowę Systemu Zarządzania Ruchem kompatybilnego i spójnego z KSZR;
• budowę kanału technologicznego, który został określony w art. 4 pkt. 15a) ppkt. b Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2015 roku poz. 460 z późn. zm.). – lokalizacja wyłącznie poza ogrodzeniem drogi;
• budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (m.in. bariery ochronne, ogrodzenia, oznakowanie);
• budowę przejazdów oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową;
• budowę miejsc obsługi podróżnych MOP wraz z pełną wymaganą infrastrukturą techniczną;
• ewentualnie budowę Obwodu Utrzymania Drogowego;
i inne elementy wymagane przepisami prawa.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Korytarz wariantu nr 1
Początek wariantu 1 znajduje się w okolicy 242+600 km istniejącej drogi DK 11. Omija miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki i Ocieszyn po stronie wschodniej, a Łukowo, Gołaszyn i Chludowo po stronie zachodniej. Planowane jest ominięcie terenów Natura 2000 znajdujących się w obrębie rzeki Warty. Wariant ten przewiduje przejście przez miejscowość Świerkówki niedaleko istniejącej DK 11. Proponowany przebieg łączy się z istniejącym węzłem „Poznań Północ”.
Korytarz wariantu nr 2
Początek wariantu 2 znajduje się na wysokości 242+600 km istniejącej drogi DK 11, lecz w porównaniu do wariantu 1 początek znajduje się bliżej miejscowości Parkowo. Omija miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki i Ocieszyn po stronie wschodniej, a Łukowo, Gołaszyn i Chludowo po stronie zachodniej. Planowane jest ominięcie terenów Natura 2000 znajdujących się w obrębie rzeki Warty. Wariant ten przewiduje przejście przez miejscowość Świerkówki niedaleko istniejącej DK 11. Proponowany przebieg łączy się z istniejącym węzłem „Poznań Północ”.
Korytarz wariantu nr 3
Początek wariantu 3 i 1 znajdują się w tym samym miejscu, tj. w okolicy 242+600 km istniejącej drogi DK11. Omija miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki i Ocieszyn po stronie wschodniej, a Łukowo, Gołaszyn i Chludowo po stronie zachodniej. Planowane jest ominięcie terenów Natura 2000 znajdujących się w obrębie rzeki Warty. Przebieg wariantu zlokalizowany jest po zachodniej stronie miejscowości Maniewo i omija miejscowość Świerkówki po stronie wschodniej. Proponowany przebieg łączy się z istniejącym węzłem „Poznań Północ”.
Korytarz wariantu nr 4
Początek wariantu 4 znajduje się na wysokości 242+600 km istniejącej drogi DK 11, po jej zachodniej stronie. Omija miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki i Gołaszyn po stronie wschodniej, a Łukowo, Maniewo i Chludowo po stronie zachodniej. Jest to najkrótszy z opracowywanych wariantów i jako jedyny przebiega przez tereny Natura 2000 znajdujące się w dolinie Warty, po wschodniej stronie miejscowości Gołaszyn. Proponowany przebieg łączy się z istniejącym węzłem „Poznań Północ”.
UWAGA: Posiedzenie ZOPI na etapie SK zarekomendowało do dalszych prac projektowych (tj. do etapu STEŚ) warianty nr 1, 2 i 3.
Obiekty inżynierskie:
W ramach obecnego etapu prac projektowych (Studium Korytarzowe) założono budowę wiaduktów i mostów drogowych w ciągu drogi ekspresowej, jak również budowę wiaduktów drogowych nad drogą ekspresową.
Węzły i MOP:
Na etapie SK założono wstępną lokalizację Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) i węzłów drogowych.
pozostałe objaśnienia:
ZOPI – Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych
KOPI – Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych
Źródło: www.gddkia.gov.pl